måndag 31 augusti 2009

Yoga är ett språk för att lära känna din kropp



Varför mår jag så bra när jag gör yoga? 
-Jag fokuserar på andningen och kopplar av mitt sinne. När jag är avspänd så mår jag bra och sinnet får frihet. Jag blir så totalt medveten i nuet, jag är inte i det förflutna och inte i framtiden, och livet händer just nu när jag är inne i yogan.

Jag har just avslutat min 7:e undervisningsvecka med Balachananda, Balan, i värmlandsskogarna på Pingens kursgård i Råda. Det börjar att bli rätt så avancerat och jag kan inte utföra alla övningarna. Då får jag en rejäl träning i mitt sinne. Nerverna blir lite fnasiga och jag kan bli så totalt otålig på mig själv och det är kanske inte så konstigt när det låter så här mellan mig och min hjärna:

Nu skall jag stå på händerna också. 
Nej, det tror jag inte. Du är för gammal. Tänk om du rasar ihop över nacken. Du har ju problem med nacken. Var nu lite varsam mot dig själv. DU BEHÖVER INTE GÖRA ALLA ÖVNINGAR. 

Jag kan bara inte ge upp utan att försöka. Ge inte upp. Allt du behöver finns inom dig nu. Sätt igång bara! Jag är rädd, jag vill inte!

Din rädsla sitter bara i ditt sinne!

Försök ett, två och tre så är jag uppe på händer mot en vägg och står där och andas i 30 andetag. Nu har jag gjort det varje dag två gånger under hela veckan. Sen är det en massa andra övningar som att låta kroppen vila på överarmarna, rak som en planka i luften och stå på händerna, att lägga ena benet bakom nacken och slå knut på sig själv nej, det kan jag inte och ändå så kommer jag närmare varje gång jag försöker.

Balan gav mig ett speciellt program när han fick veta om min diagnos. När jag gjorde det första gången så svor jag att jag ALDRIG skulle kunna göra det. Svetten skall droppa, sa han, då renas blodet. Nu gör jag de övningarna lekande lätt om och med en viss ansträngning. Det är verkligen en träning i att bryta kroppsmönster. 

Vårt dagliga schema är kl. 07.00 yoga, 1,5 tim frukost och kl. 11.00 pranayama -andningsövningar i 1,5 tim, sen lunch och fritid till kl.15.00 då vi har teori, anatomi och yoga, frågor och svar. Detta följs direkt av ett nytt yogaprogram på 1,5 tim, middag, och på kvällen film eller vila tills vi slutar dagen med en meditation. Fullt program som ni kan se. Jag gör Frigörande Andning i olika former med gruppen en gång i veckan och det uppskattas storligen. Det är veckans höjdpunkt för en del. Det är mycket känslor som väcks till liv när du löser upp dina kroppsmönster och en härlig frihet att kunna ta till andningen då.

Våra normala kroppsmönster har blivit så socialt anpassade att vi inte märker hur vi försvagas. Vi är gjorda för rörelse och vår fantastiska kropp svarar an så snabbt då den får sitt rörelsebehov uppfyllt. En muskel börjar försvagas då den inte har använts på 8 timmar. Så mina vänner - använd era kroppar och rör på er till nästa gång vi ses på min blogg.

Det är roligt att få kommentarer på min blogg, så sätt igång och skriv! Livet är vare sig ett problem eller en gåta att lösa. Det är ett mysterium att leva och ska förstås av ditt hjärta.

3 kommentarer:

Sudha sa...

Hej Lena-Kristina!
Jag måste nog gå en grundkurs i yoga, för min kropp är stel :-)

Men idag har jag köpt mig en kolonilott med ett 15kvm hus på och lotten är på 400kvm, där jag i alla fall kommer att få användning av ett antal muskelgrupper. Jag ser fram emot att odla min egen mat. Det är Gudomligt att så och skörda sina egna frukter och grönsaker......

Må så gott!
Kram / Sudha

Ankara sa...

Ja Du och Frigörande Andning har fått mig att göra mycket som jag trott var omöjligt sen 1986.
Tack Lena och kram från Ankara

Biggan sa...

Vad härligt att yogan ger dig så mycket;)
Och inte bara dig utan Alice oxså:)
Hon kollar så på mormor, gör vi lika? Vilken fin bild:)
Innerliga kramar
Birgit